בדיקות מהימנות לעובדים בארגונים

השוק החופשי מעודד תחרות כדי למקסם פרודוקטיביות, כל חברה ארגון או בית עסק רוצים להיות המובילים בתחומם ולנצח את המתחרים. בשוק שכזה, הגיוני שעסק ירצה לשמור את סודותיו המקצועיים והמסחריים כדי שלא יזלגו החוצה.

עובדים העוסקים באופן יומיומי עם מידע חשוב, פיתוח מוצרים ועוד, מכירים הכי טוב את החברה ולכן יכולים גם להוות סיכון מסוים עבורה. בדיקת מהימנות נעשית בדיוק למטרה זו, כדי לוודא שהעובדים נאמנים ומסורים למקום עבודתם ושאין בעיות.

 

הצורך בבדיקות מהימנות

מידע הוא כוח, במיוחד בעולם העסקי בו מספיק ודולף תאריך השקתו של מוצר חדש של החברה וכבר המתחרות מקדימות וזוכות בנתח השוק המבוקש. מחקרים מלמדים כי רוב מקרי חשיפת המידע בעולם המסחרי נעשו על ידי עובדי החברות.

גיוס והעסקת האנשים הנכונים חשובה במיוחד לכן מראש מתבצעות בדיקות רקע ומהימנות, אולם גם בזמן העסקתם ניתן להעביר עובדים מבדקי מהימנות שגרתיים כדי לראות שלא מתבצעת פגיעה שתוביל לאובדן יתרונות תחרותיים ולמשבר בחוסן הכלכלי.

 

ביצוע בדיקות

חוקרים פרטיים מבצעים בדיקות מהימנות עבור בתי עסק ארגונים וכל מי שצריך. לאסוף מידע, לנתח, לזהות מקרים של מעשים לא חוקיים או הפרות של כללים הם המומחיות שלהם. מבדק מהימנות נבנה בשיתוף הלקוח לפי דרישותיו ופרופיל המשרה.

הנבדק יצטרך להציג את גישותיו, עמדותיו ותפיסותיו בנוגע לסוגיות והתנהגויות שונות, ומתוך כך יוכלו לחוקרים לזהות מי מראה סימנים של חוסר יושרה במקום העבודה. המבדקים מבוססים על כלים מחקריים מוכחים, המניבים תוצאות מדויקות ואמינות.

 

בדיקות מהימנות כוללות

לרוב בדיקות מהימנות נעשות בצורה של שאלונים ממוחשבים שנבנו על ידי פסיכולוגים ומומחים. מתוך רצף השאלות הארוך המנוסחת דומה יוכלו לזהות מתי מועמד או עובד שמגיב בצורה לא עקבית או מזויפת למה שנשאל. הנבדק נשאל על השקפותיו כאשר קודים אתיים מופרים בסיטואציות שונות ובמימדים שונים. לדוגמא, האם לגנוב עט מהעבודה זה בסדר? האם לגנוב מדפסת מהעבודה זה בסדר וכדומה.

 

השלמת התהליך כולו של בדיקת מועמדים ועובדים

בדיקת מהימנות לעיתים רבות באה בד ובד עם מספק מבדקים נוספים. כאשר היא מבוצעת כחלק משרשרת כזו אפשר להשלים תמונה מקיפה וברורה על הנבדק. להלן כמה בדיקות שניתן לעשות למועמד למען גיוס נכון ולא רשלני.

  • ראיון אישי – התהליך בתחילה יחל בראיון אישי, חוקרים פרטיים מתמחים בתשאול, קריאת שפת גוף והבחנה חדה לסימנים מחשידים. החוקר ישראל לגבי עבר תעסוקתי, שירות צבאי או לאומי, לקיחת סמים בעיות התמכרות וכדומה.
  • מבדק ממוחשב – מבחני מהימנות רבים נערכים במחשב, מדובר על שאלונים שנכתבו בקפידה על ידי פסיכולוגים ומומחים שמטרתם להציג באופן ברור את רמת היושר של המועמד, המועמד יענה על שאלות בדבר השקפותיו ותפיסותיו ביחס לנורמות התנהגות שונות.
  • בדיקת רקע ופרופיל – בדיקה נוספת שיש לעשות היא מעין מבדק בטחוני, החוקר יבדוק את הפרטים שהמועמד הציג כדי לאמת אותם. בודקים רקע על השכלתו, את המסמכים שמסר, מבצעים שיחות עם ממליצים ועם מעסיקיו הקודמים. הבדיקה מקיפה ביותר והיא נעשית במסגרת החוק מבלי להפר זכויות פרטיות.
  • בדיקת פוליגרףבדיקת פוליגרף באה לתת אינדיקציה לרמת הסיכון שמהווה מועמד או עובד. השאלות מנוסחת בהתאם למידע הרלוונטי של החברה והמשרה והן יכולות ברמת דיוק גבוה מאוד לאבחן האם אדם דובר אמת או שקר. יש מקרים בהם מועמד מתבקש לעבור פוליגרף בשלב המיונים ויש כאשר עובדים צריכים לעבור בדיקה שגרתית.

 

רמת דיוק הבדיקה

אפשר לטעון ולחשוב כי אדם יכול לשקר במבדק שכזה, הרי ברור לכל מה מותר ומה אסור כך שגם אם אינו ישר או כבר הדליף מידע וכדומה, זה לא יוצג במבדק – אך זו תהיה טעות. המבדק אינו בנוי משאלות של כן ולא, הוא נבנה בצורה כזו שהמדרג מהחמור לפחות מטושטשים, השאלות רבות קטנוניות ולעיתים חוזרות בניסוחים שונים.

אדם שלא דובר אמת לרוב ימעד בשלב כלשהו וחוסר עקביות יכולה להדליק נורה אדומה. המבדק הוכח פעמים רבות כמדויק ובשילוב בדיקות נוספות ואפילו חקירות מעמיקות יותר של חוקר פרטי בדרך כלל האמת יוצאת לאור.

 

תוצאות הבדיקה

את ממצאי הבדיקה מנתחים מקצועיים שיכולים בעזרת ניסיון וידע רב בניתוח אנשים וחישוב סיכונים לזהות מי יכול להוות בעיה עתידית, או לחילופין מי כבר מהווה בעיה. למצוא את הבעיה בשלבים המוקדמים היא אידיאלית, כך נמנעה כניסתו של אדם לא ישר לתוך הארגון או העסק.

אם הוא כבר עובד ותיק, את המהלכים הבאים לגביו יחליטו הבכירים. שירותיהם של חוקרים פרטיים נשכרים גם להמשך חקירות ואיסוף ראיות, בדיקת מהימנות יכולה לפתוח תיק שלם.

 

פונים למומחים

נפש האדם מורכבת, היא מגוונת ובעלת רבדים שונים. בדיקת מהימנות צריכה להיעשות על ידי מומחים בלבד, בסביבה בטוחה ורגועה ותחת סודיות וביטחון פרטיות. אם רוצים תוצאות מהירות אמינות וטובות צריך לפנות לטובי החוקרים שיבנו מבדק מותאם לנסיבות וידאגו שהתהליך יתבצע במקצועיות מתחילתו ועד סופו.

עוד בנושא:
חקירות בחברות וארגונים

חברות וארגונים מתעסקים עם כספים, עובדים, ספקים ושירותים רבים ומגוונים. הכול צריך לעבוד בסנכרון ויעילות, כדי שהארגון והחברה יוכלו להמשיך להפיק רווחים ולהמשיך בפעילות. חוקרים

קרא עוד »
חקירות ביטוח

ביטוחים הם הקרקע המוצקה תחת רגלינו מבחינה כלכלית. אם חס וחלילה נעמוד מפני אובדן כלשהו, הביטוח יסייע ויגן עלינו ועל משפחותינו מפני התדרדרות כללית, חובות

קרא עוד »
חקירות עובדים

כוחה של חברה הוא בעובדים שלה, לא סתם חברות משקיעות כספים רבים על מנת שלעובדים יהיה טוב, שירגישו מתוגמלים ומוערכים. צוות מקצועי וטוב דוחף את

קרא עוד »
חקירות במגזר החרדי

המגזר החרדי מקבל אופי ייחודי בנוף הישראלי, החוזקות שלו הן לפעמים גם החולשות שלו. החברה החרדית מאוד מחמירה ופועלת לפי קודים נוקשים, יש הרבה מעשי

קרא עוד »
חקירות סייבר

העולם האינטרנטי פתח בפנינו אינספור אפשרויות. יש לנו גישה לאנשים במחוזות רחוקים וכמעט כל הידע בעולם נגיש ומונח בכף ידינו. אולם, עם כל הקסם שבדבר

קרא עוד »
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.