החיסון במספרים-כמה עולה למדינת ישראל?

רבות נאמר בחודשים האחרונים על הדרכים השונות, הקלות יותר והקלות פחות, להשאיר מאחורינו את מגפת הקורונה.

בין בדיקות המוניות, סגרים קטלניים ואיכוני נייד שולחים אותנו לבידוד עוד לפני שבכלל הספקנו להיזכר איפה כבר היינו בשבוע האחרון, נדמה שהפתרון שנותר על השולחן כיעיל ביותר, שגרם לכולנו לרדת על הברכיים בציפייה לבואו, הוא החיסון המפואר, זה שיהפוך אותנו לעמידים בפני נגיף הקורונה.

 

המגפה שהלכה, וזו שתישאר

אין ספק כשמגפה שמתפשטת במהירות ולא בוררת בין אחד לשני, הקורונה יוצרת נזק בריאותי שקשה לאמוד ולעתים קשה בכלל להבחין בו. לא אחת שמענו על החבר או הקולגה שהלך לבדיקות סקר המוניות בקופת החולים בשכונה למרות שהרגיש מעולה, ולהפתעתו המחרידה, גילה כי הוא חיובי ונכנס לבידוד לתקופה לא ברורה, כשגם היום הדרך להתמודדות עם הנגיף לא לגמרי מובנת לרבים מאתנו.

אז אולי הסגרים והבידודים הרבים הפחיתו את מספר הנדבקים והחולים וגם אפשרה קצת זמן איכות עם המשפחה, אבל הנזקים והחברתיים שהמגפה השאירה אחריה הם עצומים, ואיתם אנחנו ניאלץ להתמודד עוד שנים רבות.

 

זה יגיע בתשלומים

לפני שנדון בעלות מול תועלת החיסון, כדאי שנבין את הנזק הכלכלי שנוצר עקב משבר הקורונה.

עוד לפני שנכנסנו למשבר הזה, התחזיות דיברו על גירעון גבוה ביחס למה שתוכנן, ועם תחילת המשבר, סגירת מסחר לתקופה ממושכת, פיצוי עסקים והוצאות שהלכו למשרדי הבריאות, הבטחון ורבים אחרים, הכפילו פי כמה את אחוזי הגירעון ואילצו את הממשלה לקחת הלוואות, שגרמו לממשלה להנפיק אגרות חוב עם תאריך פירעון לשנת 2120, דבר שמכריז סופית כי הקלישאה היא נכונה: גם אנחנו, גם הילדים שלנו ובמידה לא מבוטלת גם הנכדים שלנו, נשלם על נזקי המשבר הזה, במיסים ישירים ועקיפים שהמדינה תטיל על המשק.

 

להתחסן או להתבודד ?

מיד לאחר שהתחילו להגיע משלוחי החיסונים למדינת ישראל, התחילו בערוצי התקשורת השונים לדון בשאלה המרכזית: כמה עלתה לישראל כל מנת חיסון ?

באחד מערוצי התקשורת הפופולריים פורסם כי בישראל משלמים 30 ₪ עבור כל מנת חיסון, בעוד באזורים אחרים בעולם (כמו האיחוד האירופי וארצות הברית) משלמים לא יותר מ19.5 ₪, ולכאורה יגיד הישראלי הממוצע ש "יצאנו פראיירים". ובכן, זו ביקורת שראוי לבחון.

הרי שאם התחזיות יתממשו ומדינת ישראל תחסן כ100,000 אזרחים ביום, העלות היומית של החיסונים היא 3 מיליון ₪, ובשבוע מדובר ב21 מיליון ₪. במקביל לכך, העלות של המדינה עבור שבוע של סגר הדוק, שבו המסחר נסגר ועסקים זוכים לפיצויים, נושק ל9 מיליארד ₪: כך שאם השיקול הוא לשלם עוד 10 ₪ יותר עבור כל מנת חיסון כדי להקדים את הגעתן בשבועות רבים ולהוציא את ישראל במהרה ממגפת הקורונה, במקום להטיל עוד סגר, אין שום ספק מה הפתרון המועדף. לנושאים פיננסיים בנושא ניתן למצוא כאן, באתר שקוף.

 

מכונת כתיבה עם כיתוב קוביד 19

עוד בנושא:
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.