חוק האזנות סתר

המכירות של ציוד ריגול ומכשירי האזנה סמויים עלו בשנים האחרונות, וטכנולוגיה שהולכת ונהיית מתוחכמת יותר ויותר זמינה באופן נרחב בחנויות מקוונות במחירים נמוכים. האזנות סתר נהיו גורם מאיים עבור ארגונים, עסקים, ממשלות וכמובן אנשים בעלי עניין בעיני הציבור. חוקרים פרטיים מתמודדים עם הרבה מקרי האזנות שלא כחוק, ונותנים מענה והגנה למי שצריך.

 

החוק במדינת ישראל

חוק האזנת סתר, התשל"ט 1979 מתמודד עם פגיעה בפרטיות הנעשית באמצעות מכשירי האזנה. החוק אוסר על הקלטות סתר של שיחות ומפרט מה זה כולל. זכויות הפרט הן בין זכויות היסוד של המדינה ולכן הפרה שלהן נענית בחומרה. רק במקרים בהם יש איום לעבירות חמורות או לביטחון המדינה, החוק מאפשר לעבור על הזכות הזאת. גם אז חשוב לזכור שמדובר בעמידה בתנאים קשוחים וגורמים בכירים שצריכים לאשר ולהיות מעורבים.

 

ביעור החוק

נעיין אפוא בהגדרות חשובות בחוק על מנת שנוכל להבין לפירוט את עיקריו:

הגדרות החוק:

  • ”שיחה“ – בדיבור או בבזק, לרבות בטלפון, בטלפון אלחוטי, במכשיר קשר אלחוטי, או בתקשורת בין מחשבים;
  • ”בעל שיחה“ – כל אחד מהבאים:
    • המדבר;
    • מי שהשיחה מיועדת אליו;
    • המשדר בבזק;
    • מי שהמסר המועבר בבזק מיועד להיקלט אצלו;
  • ”האזנת סתר“ – האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה;

הסבר: החוק מגדיר שיחה כדיבור, התכתבות דרך של האמצעים שהיום ניתן לתקשר בין בני אדם. בנוסף, מפורט במדויק מי הם בעלי השיחה, אלה הם השותפים החוקיים לה שרק להם יש זכות בתוכן שנאמר או נכתב בה. כך שברור לכל שחוק אוסר האזנה לשיחה של אנשים אחרים שהמאזין אינו חלק ממנה, ולא קיבל רשות מאף אחד מבעלי השיחה.

 

עונשים

  • "המאזין האזנת סתר שלא על פי היתר כדין, דינו – מאסר חמש שנים."
  • "המשתמש ביודעין וללא סמכות כדין בידיעה או בתכנה של שיחה שהושגו על ידי האזנת סתר, בין שנעשתה כדין ובין שנעשתה שלא כדין, או מגלה ידיעה או תוכן שיחה כאמור ביודעין לאדם שאינו מוסמך לקבלה, דינו – מאסר חמש שנים."
  • "האזנה לשיחה והקלטתה, אף שהן נעשות בהסכמת אחד מבעלי השיחה – אסורות, ודינן כדין האזנת סתר, אם נעשו למטרת ביצוע עבירה או מעשה נזק, או למטרת גילוי דברים שבינו לבינה והם מצנעת האישות ושלא לצורך הליך משפטי בין בני זוג."

 

הסבר:

מי שמבצע האזנת סתר נידון לחמש שנות מאסר. מי שמשתמש בידיעות ותוכן שהוא או שאדם אחר השיג בצורה של האזנת סתר, גם הוא דינו חמש שנות מאסר. יותר מכך, אם אחד מבעלי השיחה כן מסכים לבצע האזנה והקלטה אך משתמש בתוכן למעשי עבירה, נזק או חשיפת פרטים אישיים שלא לצורך הליך משפטי של בני זוג גם אז דינו חמור.

 

חוקרים פרטיים

חוקרים פרטיים גם הם כפופים לחוק האזנות סתר. אם חוקר פרטי נתפס בשימוש האזנות סתר רשאי בית המשפט, בנוסף לעונש שיטיל, גם לשלול ממנו את הרישיון המתיר לו לעסוק בחקירה פרטית. בנוסף, יכול בית המשפט לפסול אותו מקבלת רישיון חדש לתקופה קצובה שיכולה להימשך שנים. כפי שניתן להבין, הרבה מונח על הכף וחוקרים פרטיים לא מתעסקים עם החוק. כל הראיות שהם יאספו עבורכם הם ראיות קבילות והן נאספות בגבולות המותר.

 

מקרים שמותר להתקין מכשירי הקלטה

השאלה העומדת במרכז החוק היא האם זה משפיע על פרטיותו של אדם אחר, והאם הקלטות משותפות עם צד שלישי. זה מהדהד ביסודו את העקרונות המשפטיים של הגנת מידע וזכויות אדם. בעצם בבית או בחצר העסק שבבעלותכם מותר לכם לשים מצלמות וכו', הדגש הוא שזה לשימוש פרטי בלבד. כמובן שגם כאן יש מקומות להחמיר, חייב להיות שילוט שהאזור מצולם כדי שהעובדים ידעו. בחוג הביתי, כאשר ישנם עוד דרים, הם חייבים להיות מודעים לאמצעי האזנה השונים.

 

ריגול תעשייתי

אחד הסיבות היותר נפוצות שבגינן חוקק החוק להאזנות סתר הוא לוחמה בתופעת הריגול התעשייתי. מתחרים, יריבים ובעלי אינטרסים מנוגדים לפעמים לא נרתעים מהחוק ועוברים עליו בשביל מידע. קניין רוחני, שיחות בין גורמים בכירים ופירוט התהליכים העתידיים, הם נכסי צאן ברזל של כל עסק! הדלפת מידע שכזה יכול להוביל לנזקי מוניטין קשים כמו גם להפסדים כלכליים כבירים, מהם אולי אפילו לא ניתן להשתקם.

 

פונים לחוקר פרטי

אנשים החוששים כי זכויותיהם מופרות וכי הותקנו אצלם מכשירים או תוכנות להאזנות סתר, מוכרחים לפנות לחוקרים פרטיים. רק כך יתקבלו תשובות בדבר. חוקרים פרטיים לא רק מאתרים את מקור ההאזנה, אלא גם אוספים ראיות קבילות במשפט ובונים תוכנית הגנה. תוכנית עקבית של ניטור מידע ובניית מערך ביטחון. בעצם כל שדרוש כדי שהפרה בוטה של זכויות הפרט לא תתרחש בשנית.

 

לסיכום

חוק האזנות סתר בא להגן על הפרטיות שלנו בכל אספקט בחיים. חוקרים פרטיים נמצאים לשירותכם כדי לוודא שאתם בטוחים בסביבות שלכם, לא משנה איפה אתם נמצאים.

עוד בנושא:
האזנות סתר

כיום, בתים, מקומות עבודה וכלי רכב נמצאים בסיכון גבוה יותר ויותר להאזנות סתר. עם טכנולוגיה זמינה לצרכנים, אין פלא שהאיומים על עסקים ועל הפרטיות האישית

קרא עוד »
האם מאזינים לי לנייד?

ריגול, האזנת סתר או ריגול יכולים ללבוש צורות רבות בעידן הטכנולוגיה של היום, נהפכו נפוצים יחסית לאור שפע המכשירים הזמינים למכירה לציבור. לרוע המזל, פריצת

קרא עוד »
הקלטות סתר

אם אתם חושדים שמקליטים את השיחות שלכם או שאתם מוצאים מכשירי האזנה וציתות ורוצים עצה כיצד עליכם להמשיך לפעול, צרו קשר עם חוקר פרטי. חוקרים

קרא עוד »
נטרול האזנות סתר

האזנות סתר מחוללות מהפכות בעולם העסקים, כמו גם רעידות אדמה בחיים הפרטיים של אנשים. הן לא חוקיות ושימוש בהן עלול להוביל להרשעה של כחמש שנות

קרא עוד »
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.