מהו סקר סיכונים בארגון ואילו סוגים קיימים

הרבה אנשים פותחים ארגונים, גדולים או קטנים כאחד, ולא לוקחים בחשבון את כל הדברים החשובים לפני תחילת פעילותו של הארגון. לא כל אחד יכול לנהל או לתפעל ארגון, ולכן מי שלא בקיא בדברים החשובים – כדאי שיתייעץ ראשית עם אנשי מקצוע שיוכלו לסייע לו ולהכווין אותו בפתיחת הארגון, בניהול שלו ובתפעול שלו. אז כדי להתחיל ולתת לכם טעימה מעולם פתיחת הארגונים וניהולם, במאמר הקרוב נבין מהו סקר סיכונים בארגון ואילו סוגים קיימים. אז בואו נתחיל בהצצה קטנה אל עולם הארגונים, ונבין חלק מהבסיס החשוב שעליו הוא מושתת.

 

אין ארגון בלי סיכון

לפני שנבין מהו סקר סיכונים בארגון ואילו סוגים קיימים, חשוב לדעת שלא קיימים ארגונים שאין בהם סיכונים. נכון, זה נשמע דרמטי וגדול, אבל זה עובד בדיוק ככה – ברגע שארגון מסויים קיים – באופן אוטומטי הוא עומד אל מול סיכונים.

אילו סיכונים קיימים לארגון? שאלה מצויינת. אז סיכונים כמו סיכונים פיזיים, סיכוני בטחון מידע, סיכונים של מצבי חירום הם רק חלק ממצבי הסיכון הקיימים, כאשר אליהם מצטרפים סיכונים שנובעים מתוכם כמו הסיכון שהארגון ייפגע או חלילה יגיע למצב שהוא צריך לסגור את דלתותיו.

 

מהו סקר סיכונים בארגון ואילו סוגים קיימים

אז בואו נתחיל להבין מהו סקר סיכונים בארגון ואילו סוגים קיימים. סקר סיכונים הוא למעשה תהליך שבודק, מזהה ומעריך את סוגי הסיכונים או הפערים שקיימים בארגון. כמו שציינו קודם, הבדיקה, הזיהוי וההערכה מתבצעים כלפי סיכונים כמו ביטחון פיזי, היערכות למצבי חירום, ביטחון מידע ועוד. ההליך הזה עוזר להבין האם יש סיכוי לגרימת כשלים תפקודיים או הפסקה של הפעילות השוטפת בארגון, ולמעשה מטרתו לצמצם את הסיכוי לנזקים וכן את הנזקים עצמם, ובמידה והם חלילה מתקיימים – לנסות ולגרום להם להיות קטנים ומזעריים עד כמה שניתן ובהתאם כמה שפחות פוגעים.

 

סוגי סקר סיכונים

אז הבנו מהו סקר סיכונים בארגון וכעת הגיע הזמן לעבור לדבר על עילו סוגים קיימים לסקר סיכונים. אז לסקר סיכונים יש שני סוגים עיקריים – הסוג הראשון הוא סקר סיכונים של נזק פיזי המתרחש בסביבת העבודה ואילו הסוג השני הוא סקר סיכונים של נזק במערכות מידע ממוחשבות, דבר הנקרא גם אבטחת מידע.

למי מיועד סקר סיכונים?

סקר סיכונים מכל סוג שהוא מיועד לארגונים גדולים או קטנים כאחד, וביניהם מנהלי כספים בחברות הייטק, משרדי הפרסום ברחבי הארץ, תעשיות מזון, מנהלי אבטחת מידע וכו'. כשארגון מבצע סקר סיכונים מומלץ לו לקיים את שני סוגי הסקרים, היות והם מהווים השלמה אחד לשני ומאפשרים לארגון להיערך ולהתמודד בעת משבר, גדול או קטן ככל שיהיה.

 

שלביו של סקר סיכונים

סקר הסיכונים מורכב משלושה חלקים חשובים ומרכזיים. הראשון בהם הוא שלב של איסוף מידע מקדים. בשלב זה הארגון עורך רשימת נושאים שקשורים בביטחון הפיזי, תכניות, ביטחון מידע, תרשים זרימה או אילן יוחסין תפקידי של הארגון, פרופיל העיסוק של הארגון, רשימת של בעלי התפקידים וכו'.

השלב השני מבין שלושת השלבים הוא עיבוד וניתוח של המידע שהתקבל. בשלב זה ייבחנו נושאים שקשורים בביטחון מידע פיזי – הוא סביבת העבודה. בשלב השלישי, לאחר שני השלבים הראשונים, יוצגו תוצאות הסקר, שבהן ההסתברות, החשיבות וכן דרגת הקושי למימוש. תוצרים אלו יוצגו בפני מקבלי ההחלטות בארגון, שיקבלו מעורך הסקר גם הצעות לפתרונות אפשריים והמלצות מקצועיות.

 

עוד בנושא:
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.