מידע זה הלב הפועם של כל חברה. חשיפת מידע על המוצרים, השירותים, הכספיים, המכירות והאסטרטגיה השיווקית שלה הם נשק של לוחמה כלכלית מודרנית. בשוק תחרותי וחסר רחמים חייבים לשמור על המידע מוגן, ידע הוא כוח וידע זה כסף.
ריגול תעשייתי נעשה בשיטות לא חוקיות ולא אתיות, זה כרוך ישירות בגניבת סודות מסחריים וגניבת קניין רוחני. כל חברה חייבת לפעול באופן אקטיבי כדי למנוע ריגול תעשייתי, ובזכות חוקרים פרטיים המשימה אפשרית.
סכנות מפני ריגול תעשייתי
תעשיות נשענות במידה רבה על מידע מודיעיני שנאסף בצורה חוקית, מידע זה יכול לתת יתרון משמעותי במאבק על נתח שוק מסוים – השאיפה של כל עסק. אולם, יש חברות וממשלות שלא מסתפקות רק בזה, הן רוצות יותר מידע ומוכנות לפעול בדרכים עקלקלות כדי להשיגו.
ריגול תעשייתי נפוץ בקרב המגזר הקמעונאי, הפיננסי והציבורי. בעצם כל מי שיש לו תחרות גבוהה נתון בסכנה. ההשלכות הכספיות של הריגול התעשייתי הן משמעותיות וזה יכול לחרוץ את גורלן של חברות וארגונים.
נתונים הנמצאים בסיכון
- סודות מסחריים – סוד מסחרי פירושו בדרך כלל מידע רגיש על מוצרים קיימים או מוצרים בפיתוח. מידע זה עשוי לעזור ליריבים לקבל יתרון תחרותי.
- מידע על הלקוח – מחקר ותקציבים רבים מושקעים בבניית קהל לקוחות, שימור שלו וניתוח שלו. מתחרים כמהים לידע שכזה כדי לדעת למי שווה לפנות. תרחיש אפשרי נוסף הוא הדלפת נתונים פרטיים של לקוחות כדי לפגוע במוניטין של החברה.
- מידע פיננסי – מידע פיננסי על חברה יכול לשמש כדי להציע עסקאות טובות יותר ללקוחות ולשותפים, בנוסף ניסיון תמידי "לגנוב" עובדים מחברה מתחרה על ידי הצעות יותר מפתות, העובדים באים עם ידע פנימי וכישורים מובטחים וזה משתלם למתחרים.
- מידע שיווקי – עם המידע הזה, המתחרים יכולים להכין תשובה בזמן לקמפיינים שיווקיים, ולהפוך אותם ללא יעילים. הם יכולים לשנות תאריכי השקה ולעשות הכול כדי שלא ישימו לב לחברה שלכם.
חוקרים פרטיים ואמצעי מניעה
חייבים אבל חייבים להקדים תרופה למכה ולהשקיע במערך איתן ושוטף של ביקורת. חוקרים פרטיים צמודים לעסק או לחברה הם אלה שישימו לב בעת חריגה וימנעו אותה. חוקרים פרטיים יכולים לתת שירות כגון מעקב עובדים, חקירות סייבר ועוד.
הפריצות לריגול תעשייתי הן רבות והן הרבה יותר תדירות משניתן לדמיין, אפילו ענקיות החברות כגון קוקה קולה, פייסבוק ועוד סבלו מתקיפות שכאלה. לכן חייבים שירותים חיצוניים, מקצועיים, חוקיים ובלתי תלויים שיהיו לשומרי הסף.
דרכים להשגת מידע
התקפות סייבר
התקפות סייבר הן ניסיונות עוינים לגנוב, לשנות או להרוס מידע על ידי השגת גישה לא מורשית למערכות המחשב של הארגון. האקרים או תוקפים חיצוניים מעורבים לעתים קרובות בריגול תעשייתי.
איומי פנים
בפעולות של ריגול תעשייתי בין חברות, משתמשים במקורבים בתדירות גבוהה. מתחרים יכולים לשלוח את המרגלים שלהם לחברה שלכם כדי לפעול כעובדים רגילים תוך איסוף מודיעין בסתר עבור המעסיק שלהם בפועל.
בגידת עובדים
מתחרים יכולים גם לפנות לעובדים המהימנים שלכם שיש להם גישה נרחבת, לבקש מהם לסחור בסודות הארגוניים ובמידע בעל ערך אחר. הם יתנו הצעות מפתות מאוד ואולי אפילו יאיימו עליהם כדי שישתפו פעולה.
חקירות מוסוות
עובדים יכולים גם לבצע או לסייע בריגול תאגידי מבלי משים. ניתן להשתמש בטכניקות שונות של פסיכולוגיה חברתית כדי לאסוף מידע סודי או לחלץ אישורים ואימותים מעובדים.
עובדים לשעבר
עובדים לשעבר הם מקור נוסף לסכנה. עובד ממורמר שמחפש דרך לחזור לחברה – או פשוט איש פנים מהימן שעוזב למתחרה – יכול לקחת איתו בקלות את הנתונים הרגישים של הארגון.
פעולות מניעה
אי אפשר להישאר אדישים מול התופעה הזאת. חוקרים פרטיים יכולים ללוות עסק לאורך כל פעילותו ולוודא שהאנשים הנכונים עובדים בו ואין חפרפרות או סיכונים טכנולוגיים. חוקרים פרטיים בעסק יכולים לעזור לכם גם לבנות תוכנית מאובטחת הכוללת ניהול סיכונים, בדיקות נאותות, מעקבים ועוד. החשיבות של לקיחת גורם חיצוני מבטיחה שלא יהיה ניגוד אינטרסים וכי הם יפעלו באובייקטיביות מקצועיות ונאמנות.
קשיי ריגול תעשייתי
קשה לזהות ריגול תעשייתי, רוב הפעולות הזדוניות בלתי ניתנות להבדלה מפעילויות יומיומיות רגילות. בנוסף, גם קשה להטיל אחריות על העבריינים, חוקים על סודות מסחריים וריגול תעשייתי משתנים ברחבי העולם ולא עקביים. עצם הידיעה שנפגעתם מריגול תעשייתי עלולה לפגוע במחיר המניה והערך שלכם בעיני הציבור יירד. כל הגורמים הללו מחייבים חברות לערוך חקירות פנימיות בזכות טובי החוקרים.
לסיכום
בין אם מבוצע על ידי מישהו מבפנים פנים או על ידי האקר מיומן, ריגול תעשייתי עלול לפגוע קשות במוניטין של החברה ולעכב הזדמנויות לצמיחה. מונעים על ידי חמדנות או הרצון לנצח במרוץ תחרותי, חברות מתחרות משתמשות בריגול באופן בלתי חוקי ככלי המרכזי שלהן. צריך להיות זהירים, להיות בעלי כללים ונהלים ברורים ותמיד לדאוג שיש מישהו שמתבונן על הפרטים הקטנים.