הבנת תפקידו של עורך דין פלילי בהסדר טיעון: מה שצריך לדעת

דיונים פליליים נגמרים פעמים רבות בעסקת טיעון, המוכרת גם בשם הסדר טיעון, כאשר מטרתו העיקרית של ההסדר היא לקצר את ההליך הפלילי ולמנוע סחבת משפטית מיותרת. אמנם מדובר בהסדר נפוץ ומקובל, אך חשוב להבין כי קיימות לו משמעויות מרחיקות לכת על הנאשם, וכאן בא לידי ביטוי תפקידו של עורך הדין הפלילי

 

מהו הסדר טיעון?

הסדר טיעון הוא הליך מקובל בין כותלי בית המשפט וזאת במיוחד במסגרת הדין הפלילי. הסדר טיעון הוא למעשה תהליך בו הנאשם מסכים להודות בסעיף אחד יותר של האישומים המופנים כנגדו וזאת בתמורה להקלות כאלו ואחרות, דוגמת מחיקת סעיפים, הגדרה מקלה של חומרת העבירות ועוד.

מטרתו העיקרית של הסדר הטיעון היא להביא לקיצור ההליך המשפטי ובכך, לחסוך זמן, כסף ומשאבים רבים לכל הצדדים המעורבים. הסדר הטיעון יכול לשרת הן את מערכת המשפט, במקרים של חוסר בראיות וכן את הנאשם, אשר מקבל כאמור הקלה בחומרת האישומים והעונש.

עוד פלילי

אילו סוגי הסדרי טיעון קיימים?

הסדרי הטיעון נחלקים ל – 3 סוגים עיקריים:

 

הסדר טיעון סגור

במסגרת הסדר טיעון סגור, מגיעים נציגי התביעה ונציגי ההגנה להסכמות בנוגע לעונש שיוטל על הנאשם לאחר הודאתו בחלק מסעיפי האישום. בהסדר טיעון מסוג זה, לא ניתן יהיה להציג טיעונים לעונש לאחר שהתקבלה הכרעת הדין.

 

הסדר טיעון פתוח

במסגרת הסדר טיעון פתוח, ההסכמות שהתקבלו בין נציגי התביעה ונציגי ההגנה אינן כוללות התייחסות לעונשו של הנאשם, כאשר לאחר הודאת הנאשם בסעיפים המוסכמים, יטען כל אחד מהצדדים את טיעוניו והשופט יחליט בנוגע לעונש.

 

הסדר טיעון תחום

במסגרת הסדר טיעון תחום, ייקבע מתחם ענישה הולם שייקבע מראש בין נציגי ההגנה ונציגי התביעה.

עוד פלילי

תפקידו של עורך דין פלילי בהסדר טיעון

עו"ד פלילי מקצועי ינסה בשלבים הראשונים להביא לביטול כתב האישום וככל והדבר אינו מתאפשר, הרי שהוא יבחן את האפשרות להגיע להסדר טיעון. במסגרת תפקידו של עורך דין פלילי בהסדר טיעון, הוא יפעל לניתוח הראיות ובחינת תקדימים משפטיים ויציג לנאשם את כלל האפשרויות העומדות בפניו, תוך הבהרת המשמעויות של כלל ההחלטות שיתקבלו.

המהלכים להשגת הסדר טיעון מתנהלים בצורה של משא ומתן בין נציגי ההגנה לנציגי התביעה ובהתאם לכך, חשוב שלעורך הדין הפלילי תהיה יכולת ניהול משא ומתן מעולה, להשגת התוצאות הטובות ביותר עבור הנאשם.

 

הסדר טיעון בהליך פלילי – אילו תכונות חשוב שיהיו לעורך הדין?

תהליך הסדר הטיעון הוא תהליך מורכב ולכן, חשוב לבחור בעורך דין פלילי מקצועי ומנוסה בתחום, שישמור ויגן על האינטרסים שלכם בצורה המיטבית. ניסיון רב שנים, היכרות מעמיקה את סדר הדין הפלילי ומערכת המשפט ויכולת ניהול משא מתן מקצועית, יביאו בהחלט לתוצאות הטובות ביותר בהסדר הטיעון.

 

לסיכום

הסדר טיעון הוא אחד התהליכים הנפוצים במסגרת סדר הדין הפלילי, כאשר תפקידו של עורך הדין הפלילי הוא לשמור ולהגן על האינטרסים של הנאשם, תוך הצגת כלל האפשרויות העומדות בפניו, לרבות ההשלכות של אחת מהן וניהול משא ומתן מקצועי מול נציגי התביעה, במטרה להגיע להסדר הטיעון הטוב ביותר.

עוד פלילי

עוד בנושא:
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.