איך לבצע גישור בגירושין לאחר בגידה

הליכי גירושין הם מההליכים הקשים והמורכבים רגשית שיש למערכת המשפט להציע.

הדבר נכון שבעתיים, כאשר עסקינן בגירושין הנובעים מבגידה.

האמוציות המעורבות בהתדיינות, עולות על אלו המעורבות כמעט בכל סכסוך אחר וגורמות להליך להיות ארוך, מייגע ויקר מאוד.

לכל אלו יש אלטרנטיבה נוחה וזולה יותר – הגישור. כיצד מבצעים גישור בהליך גירושין, והאם ניתן לעשות זאת אף לאחר בגידה?

 

הליך גישור – במה מדובר?

גישור בגירושין הוא הליך, בו הצדדים מגיעים להסכמות בינם לבין עצמם, בהינתן או בהיעדר עזרה מצד ג'. ההסכמות יועלו על הכתב והסכם הגישור יקבל אישור בית משפט ויזכה לתוקף מחייב. כדי לוודא שההליך נעשה כראוי, הצדדים אכן מגיעים להסכמות סבירות ולשמור על תקינות ההליך, ילווה אותו עורך דין גירושין מומחה. הגישור עדיף באופן ניכר על ההליך המשפטי, ממספר טעמים.

ראשית, בתום ההליך שני הצדדים אמורים לצאת מרוצים. כל צד התעקש על מה שהיה הכרחי בעיניו והתגמש ביחס לשאר, וכך הצליחו הצדדים להגיע להסכמות מבלי שייקוב הדין את ההר.

שנית, ההליך חוסך עלויות רבות. ניהול הליך משפטי דורש משאבים רבים. בין אם לצורך תשלום אגרות, בין אם כשכר טרחה לעורך הדין ובין אם עקב הצורך לקחת ימי חופשה מהעבודה, ניהול התיק ידרוש מכם זמן וכסף. גישור, לעומת זאת, חוסך את כל אלו ומאפשר להליך להיות חסכוני בצורה משמעותית.

יתר על כן, הממשק בין המתגרשים לא תם עם סיום ההליך. רוב זוגות המתגרשים הם הורים לילדים משותפים, אותם יצטרכו להמשיך ולגדל באופן משותף. התדיינות משפטית עיקשת, ההופכת את ההליך למלחמה, עלולה להקשות בצורה ניכרת על היכולת להתנהל בצוותא לאחר סיום ההליך, מה שפוגע קשות בילדים ובכל מי שנדרש להיות מעורב במערכת היחסים בין הגרושים.

לעומת זאת, צדדים היוצאים מהליך הגישור נוטים להישאר בקשר טוב יותר ולהימנע מאמוציות שליליות שאיש אינו מעוניין בהן. כך, הם מצליחים לתפקד כראוי בכל הנדרש בהמשך והם שומרים על טובת הילדים והסובבים אותם.

 

האם זה חובה?

כיום, החוק מורה לכל זוג המגיש בקשה לגירושין לפנות להליך גישור קודם ההתדיינות בערכאות. יש לציין, שגישור כפוי משיג את התוצאות הרצויות לעיתים רחוקות בלבד.

מאידך גיסא, הליך גישור וולונטרי הוא מוצלח למדי ואף הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות. זאת, הודות ליתרונות שצוינו לעיל. הצדדים אכן נפרדים בצורה טובה יותר, חוסכים כסף ודואגים לילדיהם.

 

האם זה אפשרי גם לאחר בגידה?

מטבע הדברים, לאחר בגידה הרגשות חוגגים. לרוב, אירוע הבגידה לא מסתכם במעשה ממש אלא במה שקדם לו והוביל לקרע שכזה. למרבה ההפתעה, גם זוגות שעברו אירוע בגידה עשויים לעבור הליך גישור מוצלח.

לשם כך, עליהם להגיע תחילה להבנה שאכן נישואיהם עלו על שרטון וראוי לשים להם קץ. לאחר מכן, הצדדים יצטרכו לעבור הליך פסיכולוגי, עם עצמם או בעזרת ליווי, בו יגיעו למסקנה שהתנהלות רציונלית תיטיב עמם הרבה מעבר להליך אמוציונאלי סוער.

לאחר הבנה זו, הצדדים יפנו למגשר, בענווה ובהבנת הסיטואציה, ובהתמקדות עניינית ביישוב הנושאים הדורשים יישוב. ההליך עצמו, יתנהל בדיוק כמו אצל כל זוג אחר, בביצוע ההתאמות הרגשיות הנדרשות.

 

לסיכום

הליך גישור עדיף באופן משמעותי על ניהול גירושין בערכאות. הגישור יחסוך במשאבים, יגיע לתוצאות רצויות יותר וישמור על קשר סביר בין המתגרשים. הליך זה מתאים גם למתגרשים בעקבות בגידה, בהנחה שהמתגרשים יצליחו לפעול באופן רציונלי.

פטיש

 

עוד בנושא:
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.