חקירות אינטרנט וביריונות ברשת

לאינטרנט יש פנים רבות. מצד אחד הרשת האינטרנטית הביאה אותנו אל קדמת הטכנולוגיה, והיום האפשרויות שהיא מציעה לנו הן כמעט ובלתי מוגבלות – רכישות מוצרים עם משלוח מסודר עד הבית, שיחות קוליות או שיחות וידאו עם אנשים מכל רחבי העולם, חיפוש כל פריטי המידע שלהם אנחנו זקוקים או שבהם אנחנו מתעניינים, המדיות החברתיות בהן אנחנו משתפים על חיינו ועוד אפשרויות רבות. אולם פנים נוספות לאינטרנט – פנים מכוערות שבהן הכל חשוף וגלוי, דבר המאפשר לילדים קטנים, למשל, להיחשף לתכנים שממש לא מתאימים לגילם הקטן. בנוסף, הדבר הזה מאפשר לנו להיות בתקשורת כל הזמן, והתקשורת הזו היא לא כל הזמן חיובית. במאמר הקרוב נתייחס לנושא חקירות אינטרנט וביריונות ברשת, ונעמיק קצת בנושא שאף אחד לא אוהב לדבר עליו – השפעותיו השליליות של האינטרנט.

 

"אין כמו האינטרנט!"

אז נכון, כולנו אוהבים לשבח את ההמצאה המופלאה שנכנסה לחיינו לפני כ-30 שנים והביאה איתה ים של אפשרויות שעד אותו רגע לא רק שהיו חסומות בפנינו, אלא שאף אחד לא העלה על דעתו שהן יכולות להיות קיימות. האינטרנט אמנם התחיל ממקום נמוך של רעשים צורמים באוזן בזמן ההתחברות אליו ופעולתו השביתה את פעולת הטלפון הקווי בבית, אך היום האינטרנט הוא המענה המושלם בשבילנו לכל סוג של בעיה – מתכון לעוף בתנור? אין בעיה – כנסו לאינטרנט. בא לכם לקנות חולצה חדשה אבל אין לכם זמן ללכת לקניון? קלי קלות – היכנסו לאינטרנט והזמינו לכם חולצה יפה. מתגעגעים לדודה מניו יורק? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלה והתרפקו על אלבום התמונות מהטיול האחרון שעשיתם אצלה.

ושלא תטעו – אף אחד לא מאשים אתכם, זה באמת הדבר המתבקש ביותר, להלל ולשבח את האינטרנט ואת עולם האפשרויות הבלתי מוגבלות שהוא מביא איתו. אבל מה עם הצדדים הרעים והאפלים של האינטרנט? כי בואו נגיד את האמת, לא רק שלא חסרים כאלו – יש לפעמים הרבה מדי מהם.

 

"אין כמו האינטרנט!"

 

החסרונות של האינטרנט

אז חקירות אינטרנט וביריונות ברשת זה לא מושג שנוצר סתם יש מאין, הוא נוצר ממקרים כואבים וקשים שהתרחשו באינטרנט. מה שהתחיל אי שם לפני 20-30 שנה בצ'אטים של נענע ותפוז והיה נישתי ביותר, התפתח היום למפלצת שכמעט ואין שליטה עליה. הרשתות החברתיות עוטפות אותנו בכל מקום ומכל מקום, והנגישות – אין לה גבול. הדרך שלנו מאחד לשני היא קצרה, ובשביל למצוא מישהו מסויים כל מה שצריך זה להקליד את שמו בשורת החיפוש, והופ – אתם בקשר איתו.

ומה זה בעצם אומר? זה אומר, מבין המון דברים חיוביים, גם דבר שלילי מאוד בולט – אנחנו יכולים להגיע לכל אחד, גם לצורך מילוי המטרות הכי אפלות. אבל בואו לא נלך רחוק מדי – בואו נתחיל בקטן.

 

החסרונות של האינטרנט

 

חקירות אינטרנט וביריונות ברשת

במקרים הפשוטים לכאורה מדובר על ילדים שלומדים באותה הכיתה ולוקחים את הבעיות של בית הספר איתם הביתה. בצורה זו נפתחת פה אפשרות להעלבות, קללות, דיבור אלים, ארגון חרם ובקיצור – נוצר פה בלאגן שלם, שמי שמשלם את המחיר הוא אותו ילד או אותה ילדה החלשים שלא מסוגלים להתגונן ולהגן על עצמם.

פעמים רבות הדבר הזה, לצערנו, עלול להסתיים במוות של אותם ילדים שלא מרגישים בנוח לשתף את ההורים שלהם בחוויות הקשות שהם עוברים. במקרים אלו נפתחות חקירות אינטרנט בעקבות ביריונות ברשת, שבאמצעותן ניתן לקבל את כל הפרטים לגבי זהות הילדים התוקפים, השתלשלות העניינים, פוסטים דומים שהילדים פעילים על גביהם ועוד.

 

חקירות אינטרנט וביריונות ברשת

לא רק ביריונות ברשת

ולא רק ביריונות ברשת היא בעייתית. חקירות אינטרנט באות לידי ביטוי גם במקרים בהן יש חשד שפדופילים מסתובבים ברשתות החברתיות ומגיעים אל נערות ונערים רבים ותמימים שלא ביודעין פוצחים בשיח קולח עם אותם פדופילים, עד כדי קביעת פגישות. פגישות אלו עלולות להסתיים גם הם במקרים מחרידים של אונס, רצח, חטיפה ופעולות נוספות שעלולות לפגוע בצורה אנושה בחייהם של הילדים, הילדות, הנערים והנערות.

כשהמקרים מטופלים מבעוד מועד, ניתן לשלב חקירות אינטרנט שמאפשרות לתפוס את מי שיושב בצד השני במעטה של קביעת פגישת היכרות. כדי לנסות ולמנוע מקרים אמיתיים, מפעילים חוקרים פרטיים חשבונות פייסבוק, אינטסגרם ועוד באופן יזום ומחפשות את אותם אנשים ברשת, לפני שהם מגיעים אל קורבנות אמיתיים.

 

לא רק ביריונות ברשת

 

חקירות אינטרנט וביריונות ברשת – עדיף להיזהר מאשר להצטער

בשנת 2020 ברור שהמרחב האינטרנטי מלא לא רק בדברים טובים אלא גם בסכנות ממשיות של פגיעה בנפש ובגוף ובמקרים קיצוניים גם ליטול חיי אדם. משרדי החקירות והמשטרה גם בארץ בפרט וגם בעולם בכלל מפעילים היום רשתות עובדים רחבות בכל אמצעי המדיה השונים על מנת למנוע את התופעות שגבו לצערנו כבר לא מעט קורבנות.

 

חקירות אינטרנט וביריונות ברשת – עדיף להיזהר מאשר להצטער

עוד בנושא:
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.