חוקר פרטי ללא רישיון – האם זה חוקי

חוקר פרטי פועל למען לקוחות המעוניינים לחשוף מידע שלא ניתן להשיג בקלות באמצעים אחרים. הם אזרחים פרטיים ולא חברים ברשויות החוק הרשמיות, אבל אם כן מה מעמדם מבחינת החוק? האם הם נדרשים לקבל הכשרה ורישיון? כל אלו הן שאלות העומדות בפנינו בעת בחירת החוקר הפרטי הנכון.

 

חוקר פרטי

על מנת להיות חוקר פרטי , אדם חייב להכיר ולכבד את החוקים לעומק תוך הכרה בחוקים הספציפיים הנוגעים לתחומו. כמו כל מקצוע, בישראל על פי חוק נדרשת הכשרה, למידה וקבלת רישיון על מנת לעבוד כחוקר פרטי. זה קריטי וחשוב ואולי הדבר הבסיסי והראשוני ביותר שיש לבדוק בעת שכירת שירותיו של חוקר פרטי.

  • חובותיו של חוקר פרטי עשויות לכלול:
  • מחקר מידע משפטי
  • ביצוע בדיקות רקע
  • ביצוע מעקבים
  • קבלת הצהרות עדים
  • חקירת הונאה צרכנית, בנקאית ומקוונת
  • הכנת דוחות
  • איסוף ראיות
  • איתור חסר
  • איתור נכסים
  • עיון ברישומי הציבור ובתי המשפט

 

 

איך נהיה חוקרים פרטיים?

בתחום זה, ניסיון לרוב מועדף על פני השכלה. עם זאת, שילוב של השכלה וניסיון מעשי הופך אותך למועמד בעל ערך כחוקר פרטי. להיות חוקר פרטי לוקח זמן ומאמץ בשל אופיו הרגיש של המקצוע.

להלן השלבים שיש לנקוט כדי להפוך לחוקר פרטי:

לעמוד בדרישות המינימום

  • להיות בן 18 לפחות
  • להיות אזרח ישראלי
  • סיים 12 שנות לימוד לפחות
  • לא הורשע בשום תחום שיפוט, רישום פלילי נקי
  • קבלת אישור הוועדה

להשתתף בקורסים או שיעורים

הדרישות הלימודיות אינן מחייבות. עם זאת, רוב המעסיקים דורשים תעודת בגרות או שווה ערך לפני שהם שוכרים מישהו לעבוד כחוקר פרטי. חלקם גם מעדיפים או דורשים תעודות השכלה וסיום קורסים. אלה עשויים לכלול לימוד משפט ומשפט, הבנת אופן פעולת מערכת בתי המשפט, דרישות פרטיות, תיעוד והכנה של הליך הוגן, מעקבים, מחקר, ראיונות עדים וסוגי החקירה השונים.

 

התמחות

חוקר פרטי נדרש לעבור התמחות של שלוש שנים במסגרת משרד חקירות מורשה. מי שמגיע מרקע ביטחוני עשוי לקבל פטור וצריך רק התמחות חלקית וכדומה . כך צוברים החוקרים ניסיון בחקירות פרטיות, לומדים תוך כדי עשייה ומוכיחים את עצמם כראויים לתפקיד.

 

לעבור את מבחן הרישיון

בחינת רישוי מכסה נושאים כמו חוקים פליליים, תקנות מדינה המסדירות את התנהלות החוקרים, נהלים ופרוטוקולים, איסוף מידע, תיעוד והכנה לבית המשפט. רק מי שעובר את המבחן בתום שלוש שנות התמחות בציון 60 לפחות רשאי לקבל רישיון לעבוד כחוקר פרטי. כמובן בתנאי שהוועדה לרישוי חוקרים פרטיים ושירותי ביטחון תאשר.

 

 

חוקי מדינת ישראל

חוק חוקרים פרטיים ושירותי ביטחון, התשל"ב-1972 מחייב חוקר פרטי לקבל רישיון ממשרד המשפטים. ללא רישיון אסור לאדם לעבוד בחקירות פרטיות, ניתן להעמידו לדין בגין הטרדה ועוד. החוק מעגן את זכויות החוקרים הפרטיים, את ההגבלות ותנאי העסקתם. לדוגמה, חוקר פרטי עשוי לבצע מעקבים בעוד שאדם רגיל אינו יכול. כמו כן, חוקר פרטי חייב לחדש את רישיונו כל כמה שנים ועליו לעבוד אך ורק תחת סוכנות חקירות פרטית מורשית ומוסמכת.

 

 

חשיבותו של חוקר פרטי מורשה

כל החוקרים הפרטיים זקוקים להסמכה מקצועית כדי לפעול כחוק בישראל. להלן הסיבות העיקריות לכך:

 

הגנת לקוחות

רישוי מסייע להגן על הצרכנים מפני רשלנות מצד חוקרים פרטיים. באמצעות רגולציה ממשלתית, מובטחת לעיניים הפרטיות הכשרה מינימלית לפחות לפני תחילת חקירה. כמו כן הם יהיו מחויבים לפרטיות הלקוח ולעמידה בחוקים.

 

החקירות שהם עושים

חוקרים פרטיים צריכים רישיון בעת ​​ביצוע חקירות ואיסוף ראיות. ראיה קבילה בבית המשפט נערכת רק בדרכים כשרות, אם נרשמו עדות או ראיות של אדם ללא רישיון, לא רק שלא יעמדו בבית המשפט – אלא יפתחו פתח לתביעה נגד הלקוח והחוקר. זה כולל חקירות בנושא הונאה, עבירות ניירות ערך, מכירת פוליסות ביטוח, יחסי עבודה ועסקאות מקרקעין.

 

גישה נוחה למידע ציבורי

אחת הסיבות העיקריות לכך שחוקרים פרטיים צריכים לקבל רישיון היא מכיוון שלעתים קרובות יש להם גישה למידע רגיש. מידע זה עלול להזיק אם הוא נופל לידיים הלא נכונות. חוקרים פרטיים נושאים באחריות לתקנים ותקנות מסוימים ברישיון.

 

הם עובדים עם רשויות אכיפת החוק במקרים מסוימים

סיבה נוספת לכך שחוקרים פרטיים זקוקים לרישיון היא שלעתים קרובות הם עובדים עם רשויות אכיפת החוק. הם עשויים אפילו לעבוד כחלק מצוות חקירה במקרים מסוימים. עבודה צמודה עם המשטרה מבטיחה שחוקרים פרטיים מצייתים לחוק ומקפידים על סטנדרטים מסוימים של התנהגות, ועוזרת להבטיח את שלומם של לקוחותיהם ושל אחרים המעורבים בחקירה

 

 

לסיכום

חוקרים פרטיים רבים בישראל עובדים ללא רישיון. זה יכול להיות מסוכן, שכן חוקרים פרטיים חייבים לציית לחוקים המסדירים את המקצוע. לכן, כל החוקרים הפרטיים חייבים להיות בעלי רישיון לפעול כחוק. אם אתם זקוקים לשירותיו של חוקר פרטי, ודאו בראש ובראשונה שהוא וצוותו בעלי רישיונות תקפים ופועלים לפי הכללים.

עוד בנושא:
יחס חוקר ללקוח

חוקרים פרטיים עובדים בצמוד ללקוחות במקרים וברגעים הכי חשובים, אינטימיים ולחוצים בחייהם. חקירות יכולות להיות מאוד טעונות רגשית או לחוצות וטבעי שלקוח ירצה לדעת שהוא

קרא עוד »
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.