ההבדלים בין חוקר לבלש פרטי

"חוקר" ו"בלש" הם שני מונחים המשומשים לעתים קרובות לסירוגין על ידי הציבור הרחב. עם זאת, אלו שתי קריירות שונות עם שתי מטרות שונות במציאות. בעוד שחוקרים ובלשים אוספים ראיות, מדברים עם עדים ומתבוננים, יש ביניהם גם הבדלים רבים. אם כך מה בדיוק ההבדל ומי עוזר לי מתי?

 

מה זה חוקר?

אנשים או בתי עסק שוכרים בדרך כלל חוקרים פרטיים כדי לחקור עניינים הקשורים לנושאים פיננסיים, תביעות אזרחיות, בעיות זוגיות, או אפילו לערוך בדיקות רקע. לקוחות עשויים לשכור חוקרים פרטיים כדי לבחון נושאים רבים, כולל בגידה, נעדרים, הונאה, זיהוי פלילי או החזקות.

התחומים הם רחבים מאוד וגמישים. חוקר פרטי עובר הכשרה תחת משרד חקירות, או גופי אכיפת חוק וביטחון למיניהן ומקבל את ההסמכה שלו ממשרד המשפטים לאחר שהוא עובר בהצלחה את תנאי הסף והמבחנים.

 

מה זה בלש?

בלש הוא חוקר המועסק על ידי מחלקות משטרה או רשויות אכיפת חוק ברמה המקומית והמדינתית. מטרתם היא לשרת את הקהילה בתוך תחום השיפוט שהמחלקה או הסוכנות שלהם מכסים. הם פועלים בעיקר במסגרת חקירת פעילות פלילית.

תפקידו של הבלש לברר מי ביצע מעשים פליליים ומדוע, כדי שהעבריינים יובאו לדין. לרוב בלש מגיע מתוך המערכת, ומטפס מעלה בזכות מאמץ רק ועיקש של עבודה קשה וותק. כשאנחנו רואים סדרות טלוויזיה משטרתיות ומגיעים חברה בחליפות לזירה – כן זה כנראה בלשים.

 

ההבדלים העיקריים בין חוקרים לבלשים

אמנם יש כמה קווי דמיון שחולקים חוקרים ובלשים, אבל כמה דברים מייחדים אותם. מומלץ לזכור את ההבדלים הללו.

 

סוגי מקרים

למרות שזה לא יוצא דופן שבלשים וחוקרים עובדים יחד במקרים מסוימים, הם בדרך כלל מתמחים במקרים שונים. החוקרים עובדים על נושאים שנקבעו על ידי הלקוח או האדם ששכר אותם. חקירות אלו יכולות להתייחס לכל דבר, החל מגניבות מחנויות ועד היכרויות באינטרנט.

מצד שני, בלשים עוסקים במקרים שרלוונטיים לתחום השיפוט שהמחלקה או הסוכנות שלהם משרתת כמו רציחות, אישומים בסמים או תיקי תקיפה. המטרה העיקרית שלהם היא להביא את העבריינים לדין.

 

הכשרה וניסיון

ברוב המקרים, כדי להיות בלש, צריך להיות בעל ניסיון של שלוש שנים לפחות באכיפת חוק או בסיירת פעילה. המעוניינים בקריירה של בלש צריכים לקבל תחילה את ההכשרה הדרושה כדי להיות שוטר, כולל הכשרה באקדמיה לשוטרים. לעומת זאת, ההכשרה הנדרשת כדי להיות חוקר עשויה להשתנות, והיא בהתאם לדרישות הרישוי של המדינה. אמנם אין צורך בניסיון באכיפת חוק, אך ידע וניסיון קודם משפרים את יכולות החקירה.

 

חינוך ורישוי

מכיוון שבלשים חייבים להיות בעלי ניסיון באכיפת חוק, הם לא בהכרח צריכים תואר מעבר לתיכון, אך הם כן עוברים תהליכי קבלה סיזיפיים למשטרה ומתקדמים על ידי מבחנים והוכחות של פעילות טובה בשטח. במדינת ישראל דרוש רישיון לעבוד כחוקר.

הרישוי כולל בדיקת רקע נקייה, ניסיון קודם התמחות, מבחן מטעם משרד המשפטים וקבלה על ידי הוועדה למינוי חוקרים פרטיים. לחוקרים ולבלשים עשויים להיות גם תארים בנושאים קשורים כמו משפט פלילי, זיהוי פלילי, פסיכולוגיה או סוציולוגיה.

 

הבדלים משפטיים

חוקרים אינם יכולים לבצע באופן חוקי פעולות שיש לשוטרים בסמכות לעשות, כגון ביצוע מעצרים, ביצוע צווי חיפוש או תפיסת רכוש ללא רשות במהלך חקירה. מכיוון שסוכנות אכיפת חוק מעסיקה בלשים, יש להם סמכות זו. חוקרים עשויים להיות מסוגלים לבצע מעקבים אחר אנשים ולאסוף ראיות לפעילות פלילית. אך הם אינם יכולים לפעול בצעדים משמעותיים בתגובה לפעילות בלתי חוקית זו.

 

האם יש דבר כזה בלש פרטי?

הרבה אולי חושבים שכן אבל האמת היא שלא. בלש פרטי זה בעצם חוקר פרטי. בלש זה מונח ששמור למשטרה ולכן בלש פרטי זה כנראה לא בדיוק למה שאתם מתכוונים. חוקרים פרטיים הם אנשי מקצוע מוסמכים שעבור מקרים אזרחיים או תיקים של המשטרה אין משאבים או יכולת לעזור הם נותנים את המענה. הם יכולים לספק שירותים לעסקים, אנשים פרטיים חברות גדולות ועוד.

 

מחויבים לדיסקרטיות

משהו משותף נוסף בין השניים שיש לשים עליו דגש הוא הדיסקרטיות. הן חוקרים פרטיים והן בלשים חייבים לדעת לשמור על מידע סודי, גם כדי לשמור על האנשים וגם כדי לא להפר את חוקי החקירה.

אם אתם פונים לשירות של חוקר פרטי אתם יכולים להיות רגועים שהמידע שלכם בטוח, ואין איש שאינו מעורב צריך לדעת מאומה על המתרחש. העבודה של חוקר פרטי ובלש היא סביב נושאים רגישים וטעונים, לכן הם שומרים על רף גבוה מאוד של אתיות בעבודה.

 

בשורה התחתונה

למרות שלחוקרים ובלשים יש כמה מאפיינים משותפים ולעיתים קרובות משתפים פעולה, הפרטים חושפים כמה הבדלים משמעותיים בשני מסלולי החקירה. לכל אחד יש סט משלו של יתרונות וחסרונות, התמחויות ודרישות משלו. כך או כך, שניהם מספקים שירות חיוני לחברה. ייתכן אבל שאם אתם עומדים בפני מקרה אישי ואזרחי שתחפשו את שירותיו של חוקר פרטי טוב אמין ובעל ניסיון.

עוד בנושא:
יחס חוקר ללקוח

חוקרים פרטיים עובדים בצמוד ללקוחות במקרים וברגעים הכי חשובים, אינטימיים ולחוצים בחייהם. חקירות יכולות להיות מאוד טעונות רגשית או לחוצות וטבעי שלקוח ירצה לדעת שהוא

קרא עוד »
שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם חוקר פרטי, אשמח לקבל פרטים.